Zatrzymanie wody w organizmie – jak temu zaradzić?

//Zatrzymanie wody w organizmie – jak temu zaradzić?
Centrum Kosmetolożki

Zatrzymanie wody w organizmie może dotyczyć każdego z nas, bez względu na płeć oraz wiek. Bardzo często objawia się obrzękami kończyn dolnych oraz ogólnym przemęczeniem. Co zatem powoduje gromadzenie się wody w organizmie oraz jak skutecznie pozbyć się tego problemu? Podpowiadamy.

Zatrzymanie wody w organizmie - jak temu zaradzić?

Zjawisko jakim jest zatrzymanie wody w organizmie częściej dotyczy kobiet niż mężczyzn. Może być spowodowane między innymi nieodpowiednim nawadnianiem organizmu. Woda odkładana jest w tkance podskórnej, aby uniknąć odwodnienia. Na szczęście istnieją sposoby, które mogą pomóc w poradzeniu sobie z tym dokuczliwym problemem.

Zatrzymanie wody w organizmie – przyczyny

Główną przyczyną zatrzymywania się wody w organizmie jest niewłaściwie jego nawadnianie. Może to być spowodowane różnymi czynnikami np. źle zbilansowaną dieta (nadmiar sodu i niedobór potasu), zbyt restrykcyjną dietą, nadużywaniem alkoholu, przebywaniem zbyt długo w gorącej temperaturze, przyjmowaniem leków oraz zaburzeniami hormonalnymi. Zatrzymaniu wody w organizmie najczęściej sprzyja:

1. Sól.

Utrudnieniem w pozbywaniu się wody z organizmu jest nadmierne spożywanie soli. Obecny w jej składzie sód działa na zasadzie pompy. Wysysa wodę z komórek, a następnie transportuje ją do przestrzeni międzykomórkowych, gdzie następnie tworzy się obrzęk.

2. Estrogeny.

Zatrzymanie się wody w organizmie najczęściej wywołane jest zmianami hormonalnymi, które mają miejsce przed miesiączką. Obrzęki na ciele mijają na skutek ustąpienia objawów napięcia przedmiesiączkowego. Jednak w sytuacji kiedy stosowana jest antykoncepcja hormonalna, poziom estrogenów utrzymuje się stale na wysokim poziomie. Może to powodować przewlekły stan gromadzenia się wody w organizmie.

3. Brak aktywności fizycznej.

Nadmiar wody w organizmie może być również wywołany siedzącym trybem życia oraz bardzo małą aktywnością fizyczną. Sprawia to, że krew w organizmie płynie znacznie wolniej, a słabe krążenie przyczynia się do zastoju płynów w tkankach oraz prowadzi do powstawania obrzęków.

4. Spożywanie zbyt małej ilości wody.

Choć wydaje się to paradoksem, zatrzymywaniu wody w organizmie może sprzyjać zbyt mała ilość spożywanej wody. Gdy mało pijemy organizm dostaje sygnał, aby nie pozbywać się zgromadzonych płynów. Oznacza to, że broni się przed odwodnieniem.

Objawy zatrzymania wody w organizmie

Do najczęstszych objawów możemy zaliczyć obrzęki kończyn dolnych, twarzy i rąk. Dodatkowo może towarzyszyć uczucie ciężkości, zmęczenia, ból głowy oraz zaburzenia koncentracji.

Gabinet kosmetyczny Wrocław

Jak zaradzić gromadzeniu się wody w organizmie?

Oto kilka prostych rad dzięki, którym można uniknąć zjawiska jakim jest zatrzymanie wody w organizmie.

1. Zmiana diety.

Chodzi tu przede wszystkim o mniejsze spożywanie soli, a także unikane produktów, które je zawierają. Dotyczy to głównie żywności przetworzonej jak np. chipsy, konserwy, marynaty, gotowe sosy, zupki w proszku czy jedzenie typu fastfood. Warto również ograniczyć tłuste mięsa oraz sery żółte. Doskonałym zamiennikiem soli są np. zioła.

Aby pozbyć się wody z organizmu, do diety warto również włączyć świeże warzywa i owoce, które stanowią bardzo dobre źródło potasu. Znajduje się on między innymi w warzywach strączkowych jak:

2. Spożywanie dużych ilości wody.

Ważne jest, zarówno to ile wody dostarczamy naszemu organizmowi, ale również w jaki sposób to robimy. Generalnie ustalone jest, aby przyjmować około 2 litrów wody na dobę. Najlepiej sięgać po tę mineralną z małą zawartością sodu. Wodę należy pić powoli, małymi łykami oraz w niedużych odstępach czasu.

Warto również włączyć w codzienność picie herbat ziołowych. Należy pamiętać, aby robić to regularnie. Jednorazowe spożywanie ziół nie przyniesie oczekiwanego efektu. Najczęściej w tego rodzaju dolegliwościach polecany jest:

3. Więcej ruchu.

Aktywność fizyczna to najlepsza metoda na poprawę krążenia w organizmie. Nie tylko usprawnia nasz układ krwionośny, ale korzystnie wpływa na inne organy. Każdego dnia warto przeznaczyć choć 30 minut na ruch, może być to również spacer. Podczas pracy biurowej należy wykonywać częste przerwy w celu wyprostowania nóg. Korzystna będzie rezygnacja z samochodu na poczet komunikacji miejskiej lub roweru.

4. Profesjonalne zabiegi.

Pozbyciu się nadmiaru wody z organizmu pomogą na pewno profesjonalne zabiegi u kosmetologa lub fizjoterapeuty. Przykładem może być drenaż limfatyczny, który usprawni krążenie krwi i limfy w naczyniach żylnych i węzłach chłonnych.

Autor: mgr kosmetolog Aneta Nawrot

Polecane produkty:
Centrum Fizjoterapeuty

Zostaw komentarz